تهیه رژیم (چاقی و لاغری) غذایی سالم

دستور سرآشپز لتوس

تصور رایج در مورد رژیم های غذایی ، سخت و طاقت فرساست، در حالی که با رعایت یک سری نکات ساده نیازی به رعایت کردن رژیم های لاغری یا چاقی تکراری نداریم.

رژیم غذایی سالم

همواره داشتن اندام متناسب، خوش فرم و وزن ایده آل موردپسند و آرزوی بسیاری از ماست، تا جایی که به انواع رژیم های لاغری و یا رژیم های چاقی پناه می بریم، اما لازم است بدانیم برای رسیدن به این هدف نیازی به فدا کردن همه چیز نیست. باید بدانیم داشتن تغذیه سالم از کاهش و افزایش وزن مهم تر است، رعایت یک رژیم غذایی سالم از یک رژیم لاغری یا چاقی سریع مهم تر است. بایدها و نبایدهای زیادی در این راه اهمیت دارند.

در ادامه توجه شما را به یک سری نکات ساده جلب میکنم که با رعایت آنها میتوانید علاوه بر تهیه یک رژیم غذایی سالم که موجب تندرستی شما می شود، به اندام و وزن ایده آل خود دست پیدا کنید:

  • مواد غذایی را تازه بخرید و مصرف کنید

    پیش‌ پا افتاده‌ ترین مورد از موارد موردنیاز برای داشتن تغذیه سالم این است که مواد غذایی را تا جایی که ممکن می‌باشد تازه تهیه کنید. به جای استفاده از مواد غذایی که با استفاده از مواد نگهدارنده تهیه می شوند از محصولاتی استفاده کنید که فاصله تاریخ تولید و تاریخ انقضاء پایین دارند، زیرا در تولید آنها از مواد نگهدارنده و مضر استفاده نمی شود. همین امر می‌تواند درراه رسیدن به وزن دلخواه شما و لاغری گام بلندی محسوب شود.

صنایع غذایی لتوس با افتخار اعلام میدارد که در تهیه تمام محصولات خود از مواد نگهدارنده استفاده نمی کند و در این راستا همواره با مشتریان خود صادق خواهد ماند.

  • بیشتر غلات دانه کامل مصرف کنید

    کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده‌ ای مانند نان سفید، پاستا و برنج به هنگام گذراندن فرآیند تولید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. آن‌ها را با نان گندم کامل و برنج قهوه‌ای یا برنج تصفیه نشده و طبیعی جایگزین کنید. سراغ دیگر غلات دانه کامل هم بروید. برای مثال بلغور جو دوسر، ذرت بو داده و جو بخورید.

    تحقیقات نشان داده‌اند که برنامه غذایی که حاوی مقادیر زیادی غلات دانه کامل باشد، خطر بیماری قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

سالاد ذرت لتوس، سرشار از غلات دانه کامل بهترین مکمل رژیم های غذایی (برای مشاهده جزییات کلیک کنید)

  • سراغ میوه‌ها و سبزیجات بروید

این غذاهای طبیعی دو فاکتور مهم در رژیم غذایی سالم ما هستند. برخی اعتقاد دارند که میوه را فقط باید به صورت طبیعی و تازه مصرف کرد. اما برخی دیگر می‌گویند گزینه‌های منجمد شده و یا کنسرو شده (کمپوت) نیز می‌توانند جایگزین خوبی باشند. فقط حتماً قبل از خرید کمپوت و میوه‌های بسته‌بندی شده، روی بسته‌بندی آن‌ها را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید نمک و یا شکر اضافه نداشته باشند. همچنین توصیه می‌کنیم برای کاهش وزن به جای استفاده از آب‌میوه‌های بسته‌بندی شده که از فیبر کمتر و شکر بیشتر برخوردار هستند، از خود میوه‌ها استفاده کنید و یا خودتان اقدام به گرفتن آب‌میوه کنید. هدفتان باید این باشد که در طول روز 5 الی 9 وعده میوه و سبزیجات استفاده کنید.

سبزیجات و میوه های بسته بندی شده در صنایع غذایی لتوس از باکیفیت ترین محصولات موجود تهیه می شود و در تولید آنها از هیچ گونه ماده مضری مانند شکر و نمک استفاده نمی شود.

  • مراقب نمک و شکر اضافه شده با غذاها باشید

تغذیه سالم یعنی کم کردن شکر و نمک! اضافه شدن بیش از حد آن‌ها به وعده‌های غذایی با قانون اول ما مغایرت دارد: مواد غذایی را تازه بخرید و مصرف کنید! به همین دلیل و از آنجایی که غذاهای فرآوری شده منبع بزرگی از شکر و نمک اضافی هستند، می‌توانید با نخریدن و صرف‌نظر کردن از آن‌ها رژیم غذایی سالمی داشته باشد.

در غیر این صورت، حتماً برچسب‌های روی بسته‌بندی آن‌ها را بخوانید و از میزان شیرین‌کننده‌های طبیعی و غیرطبیعی و نمک در آن‌ها مطلع شوید. یادتان باشد که این کار را حتی روی مواد غذایی مانند ماست و سس گوجه‌فرنگی که سالم به نظر می‌رسند هم اجرا کنید. همچنین از میزان اضافه کردن آن‌ها به غذاهایی که در خانه آماده می‌کنید نیز بکاهید تا کاهش وزن بی‌ دردسر را تجربه کنید. به جای استفاده از این مواد غذایی فرآوری شده برای طعم دادن به غذا از ادویه و افزودنی‌های گیاهی استفاده کنید.

  • افزودنی‌ها مصنوعی را از ذهنتان پاک کنید

افزودنی‌های مصنوعی نظیر رنگ دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها، مواد نگهدارنده و دیگر افزودنی‌های تولید شده توسط بشر در برنامه غذایی سالم جایی ندارند. به هنگام خرید حتماً برچسب روی مواد غذایی رو مطالعه کنید و از آن‌هایی که چنین افزودنی‌هایی دارند صرف‌نظر کنید.

  • تا می‌توانید آب بنوشید

به جای نوشیدن نوشابه، ماءالشعیر و آب‌میوه که سرشار از شکر هستند، نوشیدنی‌های کم کالری مانند آب و چای گیاهی مصرف کنید. آب می‌تواند بر گرسنگی غلبه کرده و احساس سیری به شما بدهد. جالب اینجاست که آب در کنار این قابلیت، در دفع کردن خستگی و انرژی بخشیدن به بدن نیز مؤثر است. از نوشیدن زیاد آب خسته می‌شوید؟ نوشیدن یک لیوان آب به همراه یک قطعه لیمو یا پرتقال و یا چند برگ نعناع را هم امتحان کنید.

  • در مورد الکل و کافئین دوباره فکر کنید

افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم و لاغر شدن هستند، این نوشیدنی‌ ها را به کل کنار می‌گذارند. محققین توصیه کرده‌اند در طول روز بیش از 400 میلی‌گرم کافئین مصرف نکنید. به همراه نوشیدنی خود شکر و قند زیاد هم نخورید. چای سبز هم می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد.

  • تصمیم بگیرید و از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید

کشاورزانی که محصول ارگانیک تولید می‌کنند، به جای مواد شیمیایی از کود و آفت‌کش‌های طبیعی استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که برخی می‌گویند استفاده از مواد غذایی ارگانیک بهترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. بااین‌حال در این مورد خاص تصمیم با خود شماست.

این نکته را هم بدانید که آفت‌کش‌ها روی پوست خارجی میوه‌ها و سبزیجات اسپری می‌شوند. پس می‌توانید میوه‌ها و سبزیجاتی مانند آووکادو، موز، ذرت، پیاز و... که پوستشان خوراکی نیست را به صورت غیر ارگانیک تهیه کنید.

  • در مورد گوشت و لبنیات هوشیار باشید

    گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ‌هایی که خریداری می‌کنید ممکن است از حیواناتی باشند که هورمون‌های رشد و آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند. این مورد هم کمی سخت گیرانه است اما اگر به دنبال تغذیه سالم به معنای واقعی کلمه هستید، بهتر است که از مواد غذایی محلی استفاده کنید. بهترین راه کسب پروتئین چیست؟ بیشتر پروتئین موردنیاز بدن خود را می‌توانید از آجیل، لوبیا و حبوبات کسب کنید. فقط مراقب نمک اضافی آجیل‌های بوداده باشید


صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید

افتخار لتوس / سلامتی توست

انواع سالاد آماده و بسته بندی با مواد ارگانیک